Підйом каменю як спорт у країні Басків

басків

Автор Дейв Семінара

Було 10 годин яскравого ранкового четверга, коли я помився в кафе в Лейці, баскому селі в нерівній зеленій долині на південь від Сан-Себастьяна, в пошуках напрямків. Баріста та обидва її клієнти, двоє літніх чоловіків у традиційних баскських беретах, ще до мого запитання знали, кого я шукаю. Іньякі Перурена - Майкл Джордан з харріасоцайле, або підняття каменю, який вважається геррі кіролак, або сільський вид басків, який протягом 100 років є невід’ємною частиною культури Басків, і я приїхав до Лейци в пошуках його музею та скульптури на вершині пагорба. сад, присвячений цьому незвичайному спортивному заняттю.

"Вам потрібно піти в м'ясну крамницю і поговорити з його сестрою Марією Ісус", - сказав баріста іспанською мовою, яка є дуже другою мовою в цьому бастіоні баскського патріотизму.

Усередині маленької м’ясної лавки сім’ї Марія Ісус зателефонувала, коли я оглянув стіну із фотографіями Іньякі та його синів, які піднімали безбожно величезні камені різної форми та розміру. Через кілька хвилин з’явився пан Перурена, простягнувши одну зі своїх ведмежих лап для рукостискання.

За кругом кафе-кафе, що виходить на красиву головну площу в альпійському стилі, пан Перурена розповів мені про утилітарні витоки традиційних сільських видів спорту в країнах Басків.

"Баскський спорт походить від роботи, яку люди робили на баських фермах, і ця робота стала спортом", - сказав він.

До свого першого візиту до країни Басків я ознайомився з деякими найвизначнішими елементами культури басків: пінтхос (баски приймають тапас), сагардотегі (сидр), берцоларіс (як баскський вірш), тхокос (зазвичай всі чоловічі клуби гастрономії), і, звичайно, самобутня баскська мова, Еускара, вважається найдавнішою живою мовою в Європі.

Але мене найбільше зачарувала маленька шкатулка в моєму путівнику, де описувалися своєрідні сільські види спорту басків - рубання деревини, підняття тюків сіна, підкидання тюків сіна, перевезення стоку, свердління отворів, підйом каменю та безліч інших. І я знайшов споріднену душу у Девіда Лахіондо, ад’юнкта-професора баскології в Державному університеті Бойсе. "Баскські сільські види спорту - це свого роду еквівалент родео", - сказав він у телефонному інтерв'ю. "Ці види спорту є невід'ємною частиною ідентичності басків".

Пауло, старий 30-ти річний баск, який володіє пансіонатом Aia, нашою базою в Сан-Себастьяні, сказав нам, що ми щойно пропустили Контхако Бандера, величезну гребну регату, коли прибули на початку вересня. Але ми прийняли його рекомендацію перевірити молодіжний турнір з пелоти, який проходив цілий тиждень на корті від вулиці Де-Агосто, 31, головної вулиці у старому місті Сан-Себастьяна.

Пелота - це баскський придворний спорт з більш ніж десятком варіацій. Цього яскравого дня десятки глядачів сиділи вздовж зовнішніх стін корту, тоді як інші дивилися з терас того, що виглядало як багатовікові житлові будинки. Ми спостерігали, як підлітки, що грали у командах по двоє, в розумній білій формі з різнокольоровими поясами, збивали маленьку, але важку білу кульку, сильно заклеєними руками, від двох високих стін, одну пофарбовану в яскраво-зелений колір, іншу - шлакоблок сірим кольором. Команди набирають очко, коли суперник потрапляє в м'яч нижче лінії на передній стінці, не відкидає м'яч назад після одного відскоку або б'є по стінах.

"У кожному баскському місті ви знайдете три речі", - сказав чоловік, що сидів поруч з нами, і чекав, коли його син буде брати участь у турнірі. “Церква, бар і суд над пелотою. Це наша найголовніша гра ".

Але хоча пелота і, в меншій мірі, джай алай, ще одна придворна гра, яку винайшли баски, процвітають, пан Перурена не відповів, коли я запитав його вранці нашого вступу в пелоту, чи все ще його власний спорт живий і здоровий.

"Усе матиме сенс, як тільки ми дійдемо до Перу Харрі", - сказав він, маючи на увазі багатовікову ферму, де він разом із синами побудував свій музей підйому каменю та парк скульптур.

Після нашої кави ми з дружиною склали в спину компактний містер Перурена S.U.V. разом із Сайоа Мартією Гонсалес, дівчиною його молодшого сина, яка погодилася перекладати, та її німецькою вівчаркою Оскою (жаргонний термін "укус" у баскській мові) за 10 хвилин їзди до Перу Харрі.

Я не міг знайти жодної згадки про Лейцу в жодному з путівників, до яких я звертався, але коли пан Перурена керував нами всередину та з вузьких порожніх вулиць міста, я відчував, ніби ми виявили загублену альпійську Шангрі-Ла. Розташований у привабливій долині, в оточенні скелястих пагорбів у будь-якому напрямку, Лейца - місто міцних біло-сірих будинків із червоним дахом, кожен, здавалося б, прикрашений кошиками герані та петунії у повному розквіті. Різнокольорові політичні графіті з вимогою амністії баскських політичних в’язнів та висловлення підтримки Евкальській Геррії - великій баскській нації, що включає чотири провінції в Іспанії та три у Франції - не залишили сумнівів, що Лейца є оплотом для баських націоналістів, незважаючи на те, що вона знаходиться в Наваррі, поруч технічна межа регіону Басків.

Містер Перурена вийшов на вузьку односмугову доріжку, позначену величезною жовтою скульптурою руки, спрямованої на крутий схил пагорба за містом. Ми піднялися на пагорб, з’їхали за кут і натрапили на панораму пагорба з більш захоплюючими скульптурами, встановленими на тлі буколічного плато крутих пагорбів і диких на вигляд коней.

В ландшафті, що котиться, домінує височала 25-метрова статуя кам'яного підйомника з масивним каменем, що лежить на його плечі. Кам'яний підйомник оточений безліччю інших вражаючих, сюрреалістичних скульптур, серед яких одна людина, яку садять мечем, інша - з гігантською рукою, а третя - у формі баскського берета на честь батька пана Перурени, нині покійного, який ніколи не виходив з дому без нього. Пан Перурена привів нас до гроту з намальованих каменів, віддаючи данину поваги великим баскським кам'яним підйомникам, які прийшли до нього протягом останнього століття.

"Я не мав досвіду виготовлення скульптур", - сказав він. “Але це була моя мрія. Треба було навчитися робити все ”.

Баски, сказав пан Перурена, глибоко духовні і тісно пов’язані із землею. Він показав на чотири камені, позначені баскськими словами "вода", "вогонь", "земля" та "мати-земля", щоб проілюструвати цю думку. Peru Harri, відкритий у 2009 році, також є працюючою фермою з понад 70 худобою, яка постачає сімейну м’ясну краму. Пан Перурена очолює екскурсії і стягує номінальний вступний внесок у розмірі 4 євро (близько 5,40 доларів), який зазвичай включає поїздку туди з Лейци. Він придбав ферму 30 років тому у сім'ї з дев'ятьма дітьми, які жили там, не маючи водопроводу, електрики та транспорту.

"Тут за століття нічого не змінилося", - сказав він. "Коли ми почали тут будувати, ми знайшли сокиру, якій виявилося більше 1000 років, а поруч є печерні картини, яким передбачається вік 25 000 років".

57-річний містер Перурена провів нас до відреставрованого сараю для огляду музейних експонатів, спочатку спрямувавши нас до теорії, згідно з якою люди басків, багато з яких, як відомо, товстих грудей і мускулистих, як пан Перурена, є прямими нащадками. кроманьйонців, які жили близько 40 000 років тому.

Містер Перурена - м’ясник, зірка мильної опери на баскському телебаченні, а тепер і екскурсовод. Але він відомий у цих краях своїми подвигами, що піднімають камінь, і після перегляду короткого фільму про його надлюдські підйомні дії в музеї легко зрозуміти, чому. Ми дивилися кадри, на яких він піднімав каміння вагою понад 700 фунтів; ще кадри, де він однією рукою підняв камінь вагою 589 фунтів; і ще більше, в якому він 36 разів за одну хвилину накрутив 465-фунтовий камінь на шию. Він сказав нам, що одного разу, щоб відсвяткувати ефір 1700-го епізоду "Гоенкале", мильної опери, в якій він знімається, він підняв камінь вагою 21 кілограм 1700 разів за дев'ять годин.

"Як ти почувався потім?" Я запитав.

"Буено", - сказав він. "Я міг би зробити більше".

Оглядаючи нас навколо, пан Перурена пояснив, що такі види спорту, як підйом каменю, перегони на китових човнах, рубання деревини, боротьба з вівцями та інші, розвиваються і набувають популярності, оскільки вони включають повсякденну діяльність, необхідну фермерам та рибалкам, щоб заробляти на життя. Підйом каменю перетворився на спорт протягом останніх ста років або близько того, тому що баскські ферми, як правило, скелясті, і фермерам потрібно було перенести великі валуни на обробку своєї землі.

Навіть у темні часи диктатури Франко, коли говорити на баскській мові було небезпечно, сільський спорт басків процвітав як важлива частина культури басків, хоча ніхто не міг назвати їх «баскськими видами спорту». А альпінізм став популярним, оскільки баски почувалися вільно розмовляти власною мовою лише тоді, коли вони були у сільській місцевості з довіреними друзями, де не було ризику бути донесеними до влади. (Є низка відомих баскських альпіністів, зокрема Едурн Пасабан, яка була першою жінкою, яка піднялася на всі 14 з 8000-метрових вершин світу.)

Сьогодні відвідувачі можуть дізнатися про сільські баскські види спорту в Перу Харрі та побачити їх у прямому ефірі на фестивалях святих покровителів міста по всьому регіону Басків. Одними з найбільш відомих є Фестиваль Білої Діви у Віторії на початку серпня, Семана Гранде в Сан-Себастьяні та Більбао в середині-кінці серпня та Байонна наприкінці липня. Американці можуть ознайомитися з баскськими видами спорту на баскських фестивалях у Чіно та Бейкерсфілді, Каліфорнія, та в Елко, Нев.

І кожні п’ять років у Бойсе проводиться величезний фестиваль басків під назвою Джаяльді, де одна ніч святкування присвячена баскським видам спорту. (Наступний запланований на липень 2015 р.)

Пан Перурена сказав нам, що він все ще тренується щодня, але більше не змагається через артрит та безліч інших недуг.

"Після 40 років підйому важкого каміння ви повинні сплатити рахунок", - сказав він.

Його старший син Інаксіо, якому зараз 29 років, все ще змагається на високому рівні, але він ніколи не зміг побити жодного рекорду свого батька.

"Журналісти тут запитують його з 5 років, коли він збирається побити мої рекорди", - нарікав пан Перурена. "Це нечесно".

Наша розмова закрутилася навколо теми незалежності Басків, але пан Перурена не хотів сказати, чи підтримує він незалежну державу Басків.

"Я баск", - сказав він. “І я хочу бути баском. Інтерпретуйте це як завгодно ".

Пан Перурена розповів нам, що створив музей, щоб допомогти представити свій спорт у світі. Але коли я запитав його, чи буде спорт продовжувати існувати ще через 100 років, пані Мартія Гонсалес не хотіла тлумачити питання.

"Я не думаю, що тут буде спорт", - сказала вона. "Молоді люди насправді цього більше не роблять".

Пан Лахіондо сказав мені те саме, але коли пані Мартія Гонсалес передала питання пану Перурені, його відповідь була однозначною.

"Якщо баскський народ виживе, а баскська виживе, виживе і цей спорт", - сказав він, "особливо якщо цим цікавиться більше таких людей, як ви".