Ніч, коли я потрапив у пастку в Абхазії

Моє нестримне бажання здійснити одноденну поїздку до цього відколеного регіону в Республіці Джорджія переросло в розпивання горілки з прикордонниками, перевезення меблів для місцевої родини та відчайдушну спробу вигнати.

беруть паспорт передають

До півночі 5 лютого 2011 року я залишаю квартиру своїх друзів Яна та Евелієна у центрі Тбілісі, Грузія, на залізничну станцію. Я забронював причал у поїзді, який доставить мене до Зугдіді, останнього місця в Республіці Грузія, куди можна поїхати, поки залізничні колії не потраплять до мілітаризованого кордону з Абхазією, колишньою грузинською територією, яка нині приєднується до матері Росія.

Американці не відвідують Абхазію, бо на наших земних кулях Абхазії не існує. Це те, що мене в цьому зачаровує: місце, яке визнають лише деякі національні держави (Росія, Нікарагуа та Венесуела), один острів у центральній частині Тихого океану (Науру, населення 9000) та кілька колишніх радянських територій, які самі не можуть існують на західних картах (Нагірний Карабах, Південна Осетія та Придністров’я). Грузія та її колишня територія перебували у переривчастому стані війни з моменту розпаду СРСР у 1989 році. Подумайте про це як про історичний артрит: бої розгораються кожні кілька років.

Пол Теру писав у Великому залізничному базарі, що подорож - це "політ і переслідування рівними частинами". Але він помиляється. Ця подорож є виключно останньою, пошуком невідомого.

О 3:59 ранку, поки я щільно сплю на моєму рюкзаку, в навушниках та масці для очей, мене розбуджує пара хуліганів, які поводяться з поїздом як з нічним клубом. Вони п'ють, палять і кричать, наче не година безбожна, і ми не йдемо за іржавим старим паровозом.

Як писала журналістка та туристична письменниця Марта Геллхорн, "Самотність - це нормально з книгами, а без них жахливо". На щастя, я маю при собі копію «Імперіуму» Ришарда Капусцінського, тому я можу прочитати про розпад Радянського Союзу двадцятьма роками раніше, переживаючи наслідки цього на власні очі, оглядаючи сумні та самотні обличчя мого товариша. мандрівники.

Мене поселяють на залізничному вокзалі в темряві Зугдіду, де незліченні чоловіки з машинами обіцяють їхати до кордону. Незважаючи на те, що я розмовляю мінімально грузинською та ще менше російською, я знаходжу хлопця, який розділяє зі мною таксі. Таксі скидає нас посеред нічого, лише оточений колючим дротом огорожа та сторожова вежа. Водій вказує пальцем у напрямку кордону.

Це дощі з відрами, такий дощ, який є найгіршим з можливих дощів на землі, такий дощ, коли ви хочете, щоб було трохи холодніше, тож це буде сніг. Я усвідомлюю, що у мене немає черевиків, а лише пара просочених New Balance. Це життя.

Я бачу матір з її чотирма доньками, які йдуть у обірваному одязі до кордону, як сцена з "Скрипаля на даху", але без Тев'є. Цікаво, чи загинув сімейний патріарх в одній з багатьох війн.

Я проходжу повз порожній сторожовий пост і перетинаю міст, де вода аж до щиколоток. Я помічаю невеликий хребет, який я перетинаю, як першокласник, на балці гімнастичного балансу.

Абхазькі "прикордонники" не такі вже й грубі. Вони схожі на те, що вони прямо вийшли з бару в Пітсбурзі чи іншій вугільній країні. Половина не вірить, що я американець.

Вони беруть мій паспорт, передають його, потрійно перевіряють «візу», яку я отримав від «консульства» в Лондоні (університетський професор, який висвітлюється як посол Абхазії), і читають вступний лист, який я наказав йому написати мені.

Можливо, вважаючи мене перебіжником радянського блоку, війська просять мене - більш-менш змусити - споживати з собою пляшку горілки. Ще не шоста ранку, але хто я такий, щоб відмовитись у скромному акті вільної випивки, щоб відсвяткувати свою коротку еміграцію? Єдина моя надія, що горілка допоможе очистити мене від багатьох мікробів, які я придбав у тому брудному, покритому іржею поїзді.

Пішохідне перетинання кордонів завжди захоплює, але рідко приносить задоволення. Прикордонні міста - це, як правило, смітники, безпритульні собачі емпорії, заселені людьми, у яких відсутня половина зубів, які хочуть забрати ваші гроші, а потім зникнути, перш ніж ви цього зрозумієте. Цей нічим не відрізняється, за винятком того, що там подають хачапурі, грузинський сирний хліб, який зігріває мою душу, лише думаючи про це. Я мало що знаю, це останній хачапурі, який я знайду в Абхазії.

Я пробираюся в маршутку, спільний мікроавтобус, і зустрічаю дівчину, яка каже, що вона вивчає психологію в Тбіліському державному університеті Сохумі. Але перш ніж ми отримаємо можливість поговорити, вона виходить на першій зупинці. На всі мої запитання щодо її університету, як оплоту Абхазії в Грузії, назавжди залишиться без відповіді.

Підписатися:

Решта поїздки до столиці Сохумі складається з невибагливих дерев, пшеничних полів, зруйнованих палаців та давно покинутих урядових будівель. Дороги заглиблені в ями, а водій крутить педалі автобусом, як ми їдемо на трасі слалому, уникаючи величезних глибоких калюж.

Я заходжу в кафе на обід, спочатку помічаючи відсутність сирного хліба, а потім подібну відсутність м’яса. Ми вже не в Грузії. Я спостерігаю, що всі навколо мене споживають одну з двох основних страв: російський салат з буряка або картопляний салат. Я розмовляю з хлопцем у кафе, який знає достатньо англійської мови, і коли я кажу йому, що мій план - повернутися до Грузії, він відповідає "Вбивство Саакашвілі", маючи на увазі антиросійського президента Грузії. Я рухаюся далі.

Я гуляю містом і роблю десятки фотографій, але, не бачачи багато іншого, що робити, вирішую назвати це на день і повернутися до Грузії.

Я стрибаю в маршутку, яка прямує назад до Галі, але маю погане відчуття: я знаю, що ці мікроавтобуси не поїдуть, поки їх не наповнять. Маршрутка ефективна для водія, який їде лише з повним навантаженням, але неефективна для тих, хто може кудись дістатись у визначений час.

Чоловік років сорока з дошкою. Він п’є пиво і викурює сигарету, що викликає гнів водія. Потім п'яний чоловік засинає. Мені погано до дитини. Жінка, яка сидить біля мене, бурмоче приглушеними тонами: "Погана, погана людина".

Коли я через дві години повертаюся до Галі, щоб виїхати з Абхазії, чергує нова зміна варти. Жодного з десятка чоловіків, які були присутні сьогодні вранці, досі немає.

Я заходжу на сторожовий пост і посміхаюся. Знову вони беруть мій паспорт і передають його знову і знову. Але щось вимкнено. Зі мною зіткнувся літній чоловік з ликом бульдога, який, безсумнівно, відповідає. Я розумію лише слова «Сухумі» (столиця Абхазії) та «віза». Він робить тупаючий рух рукою. Вирішено: Охоронці не пустять мене назад до Грузії, поки я не отримаю паспорт та візу з печаткою в “посольстві”. Але сьогодні неділя, і "посольство" відкриється лише завтра, у Сухумі, за дві години їзди. Тьфу. Я застряг.

Я розігрую ситуації в своїй голові, знаючи, що це може бути набагато гірше. Що робити, якщо у мене вкрали паспорт? Що, якби мене взяли політв’язнем і відправили в ГУЛАГ в Росії?

Я зустрічаю жінку, яка каже мені, що може знайти мені сім’ю, щоб переночувати в Галі, але я вважаю, що сьогодні краще повернутися до Сухумі, вранці домовитись з посольством, а потім повернутися сюди.

Але стає зрозуміло, що я вже пропустив останній автобус на ніч. У Галі я намагаюся купувати їжу, але мої рахунки занадто великі. Ніхто не буде чіпати великі купюри, як у них проказа чи щось інше.

Я їду автостопом назад до Сухумі. Мій великий палець вгору.

Переді мною зупиняється чоловік, який керує гладкою чорною машиною із затемненими вікнами. Він виглядає прямо з "Хрещеного батька", одягнений у смугастий костюм і темні сонцезахисні окуляри. Чоловік пропонує загнати мене до Сухумі за 100 доларів. Я відмовляюся. Я приїхав у цю країну для пригоди, і я міг би її також мати.

Раніше я потрапляв у подібні ситуації на Балканах та на субконтиненті, але розумію, що до цієї ситуації я абсолютно не готовий, без путівника та телефону для дзвінка другові. На секунду я думаю: "Що я, чорт візьми, взагалі тут роблю?" але тоді зрозумійте, що впевненість - це цар. Я дивлюсь на книгу Капусцінського і пам’ятаю, що навіть великі мандрівники заплутуються, саджають у в’язницю на кілька днів і трохи б’ють ногою, незважаючи на значний досвід подорожей. "Це все частина пригоди", - стає моєю мантрою.

Я бачу маршутку, схожу на ту, яку я взяв у Сухумі раніше того дня. Я намагаюся позначити це, але це не зупиняється. Я вітаю наступного, що проходить повз. Ні, нікуди не йдучи поблизу Сухумі.

Я чекаю на узбіччі похмурої дороги. Мій великий палець спрямований до неба. Майже темно. Я гадаю, у мене є приблизно п’ятнадцять хвилин, перш ніж я затримаюся в прикордонному місті на ніч.

Я позначаю пікап. Усередині - двоє хлопців років двадцяти, обидва у військовій формі. Розуміючи, що я не розмовляю російською, хтось просить моїх "документ". Я не хочу передавати свій цивільний паспорт збройним силам, які є членами тоталітарної держави, але зобов'язую, знаючи, що вони дуже легко можуть вкрасти мої документи і поїхати.

Вони гортають мій паспорт, вражені місцями, які я їздив. Вони кажуть мені стрибнути в задню частину кабіни.

П’ятнадцять хвилин їдемо цією ж дорогою до сторожового поста. Ще дощ. Ми жартуємо, що вони повинні дати мені куртку охоронця, і тоді я перевірю машини, що проїжджають повз ворота, незважаючи на те, що я не можу говорити їхньою мовою. Мої навички шарад стають в нагоді, коли ми розігруємо запропоновану ситуацію.

Я припускаю, що сьогодні ввечері я буду спати на цьому вартовому посту. Хоча я ще далеко від Сухумі, ці хлопці добрі, і, химерно, я почуваюся в безпеці.

Потрапивши всередину вартового пункту лише п’ять хвилин, і, зупинившись на словах Капусцінського, надворі прибуває великий автобус. Охоронець відчиняє ворота, щоб пропустити автобус. Він каже мені, що він прямує до Сухумі. Через тридцять секунд я на борту і в дорозі.

За кермом автобуса шістдесят чоловік, якого я називаю батьком, разом із матір’ю та дочкою (яким виглядає близько тридцяти) сидять позаду. Автобус величезний, завантажений меблями та мішками з мішками зерна. Ми звиваємось дуже повільно, але їзда набагато безпечніша, ніж те, як у цій частині світу їде більшість водіїв.

Першу годину ми сидимо мовчки. Я думаю, що мої ноги можуть замерзнути від мокроти, але я не знаю етикету зняття взуття та шкарпеток в автобусі, тому я нічого не роблю.

Потім я починаю розмову з Дочкою, яка, на мою думку, набагато вища за решту її сім’ї.

Врешті-решт, через дві години в дорозі - я вважаю, що в такому темпі до Сухумі знадобиться чотири - ми беремо те, що, як мені кажуть, буде об’їздом п’ять хвилин. Я знаю, що такого немає.

З’їжджаємо з головної дороги. Ми зупиняємось біля сільського будинку посеред того, що схоже на кукурудзяні поля. Під проливним дощем мені наказано допомогти батькові перенести меблі з задньої частини автобуса разом із купкою двоюрідних братів та парою друзів. Радість! Мої джинси миттєво підрум’янюються брудом. Ми робимо кілька поїздок, рухомих кушеток, комодів, постільних рам ...

Заходимо всередину за чаєм. Я можу сказати, що це будинок бабусь і дідусів, хоча він мало обставлений. Люди дають мені обійми та поцілунки, помилково вважаючи, що я далекий родич. На даний момент я волів би бути зі своїми бабусями та дідусями та родиною. Принаймні вони мають тепло.

Хтось жартує, що мене вб’ють і поховають у стелі. Самосвідомо, мені цікаво, чи не видає мене ніс, що я єврей. Тоді вони жартують, що ми всі тут будемо спати сьогодні ввечері. Не смішно.

Тоді, нарешті, ми знову в дорозі. Об'їзд: одна година. Я спостерігаю, як дощ заливає поля. Я припускаю, що через пару місяців, коли ця країна цвіте, вона буде прекрасною.

Я засинаю в автобусі, і Дочка будить мене, показуючи на готель. Я хапаю свої речі і передаю банкноту в розмірі 20 доларів як подяку за поїздку.

Всередині готелю бабушка, що цмокає яснами, просуває мій паспорт і крутить пальцем гумку. Жінка, яка працює на стійці реєстрації, не уявляє, хто я, звідки я родом. Вона поводиться так, як ніколи раніше не бачила американського паспорта. Вона набирає телефон, що обертається, і починає спілкуватися. Вона подає мені телефон, а потім я розмовляю з її англомовним племінником, який каже, що зараз навчається у Туреччині. Ми хвилину базікаємо, я пояснюю, хто я, а потім мене ведуть до кімнати.

Літня пара відчиняє двері в коридорі, і сигаретний дим випливає. Вони дивляться на мене вгору-вниз.

Всередині кімнати немає функціонуючої раковини або душу. Це все є для показу. Всередині туалету згоріли недопалки. Опалення немає, є лише обігрівач приміщення. Я знімаю мокрий мокрий одяг і кладу його біля обігрівача і швидко засинаю.

Наступного дня я зустрічаюсь з послом і наполягаю на тому, щоб він телефонував до кордону, щоб переконатися, що я можу виїхати без питань.