Поїздка в Південну Осетію

Вперше розміщено на сайті The Best Traveled. Передруковано тут із ласкавого дозволу.

Південна Осетія офіційно оголосила про свою незалежність від Грузії в серпні 2008 року. Це було прийнято Росією, а згодом - також Венесуелою, Нікарагуа та Науру. Ця невелика територія визнана ООН частиною Грузії. Гірська і навіть у її низинах на висоті понад 700 метрів, ця невелика територія в наш час населена осетинами - племенем, що відноситься до іранців. Їхня мова індоєвропейського походження, на відміну від грузинської, яка належить до іншої родини. Південна Осетія як назва вперше була використана в 1922 році Радами. Майже через 100 років це місце зараз функціонує під егідою Росії, військова допомога якої забезпечує постійне виживання цього місця. Дивно, але Клуб «Століття мандрівників» не визнає це «країною» з неміцним виправданням, що «вони не хочуть бути незалежними». З огляду на те, що в цьому місці є парламент, мова та цілком очевидно, що я ідентифікую, я не бачу, як це може бути правдою.

Потрапляння в Південну Осетію

Дивіться теми Південної Осетії щодо віз та перетину кордонів, щоб отримати актуальну інформацію.

День 1

Я контактував з Вадимом, і, здавалося, все було зрозуміло. Мій рейс з Москви приземлився в невеликому аеропорту Владикавказ - я вже був там раніше і можу рекомендувати місто саме по собі, одне з найкрасивіших у Росії, і, будучи Північною Осетією, з виразним регіональним, кавказьким відчуттям. Я не знав, на що чекати і хто саме чекатиме мене чи як він - певно, це буде чоловік - буде виглядати.

Темношкіре, жиле обличчя підійшло до мене. Це був Вадим! Я уявляв його старшим і ... росіянином. Натомість Вадим був абсолютно осетин і йому було лише 28 років, хоча він виглядав набагато старшим. Ми вирушили, і швидко мене познайомили з Джорджі, теж темним, але більш молодим на вигляд, хоча виявляється, йому було 30 і він уже мав двох дітей. Ми вирушили в напрямку далеких гір.

Завжди досить дивно, коли ти раптом сидиш із двома зовсім незнайомими людьми, але особливо коли ти прямуєш до такої країни, як Південна Осетія. Обидва хлопці цікавились моїми причинами бажання відвідати. Я не міг відмовитись від думки, що вони можуть вважати мене шпигуном, але я пояснив найкращою російською мовою, яку я міг придумати - ми розмовляли виключно російською мовою - про TheBestTravelled і про те, як це передбачає отримання балів, куди б ти не пішов.

Маршрут через околиці Північної Осетії стає поступово цікавішим, коли ви прямуєте до гір. Шорстка річка, ущелини та в травні все ще засніжені гори створюють чудові пейзажі, і на шляху є кілька пам’ятників осетинським героям. Декорації та дедалі дружніша розмова змусили півтори години до кордону проїхати.

Я очікував більше неприємностей та допитів з російської сторони, але це було набагато легше, незважаючи на довгу чергу чергових транспортних засобів. Очевидно, що це законний перетин кордону для залучених сторін. Вадим сказав мені, що я перший турист 2016 року - він повинен знати, як працює з міністром! Тож ми пройшли російський кордон, і до гори ще добрі 10 кілометрів до тунелю, нещодавно оновленого.

Цей тунель має всі елементи, що є найбільш оргастичним перетином кордону у світі. По-перше, тунелі як кордони - це не все, що є загальним. Потім ви технічно переходите з Європи в Азію. І найкращий «фріссон» з усіх - коли ти перебуваєш поза межами, ти перебуваєш на одній з тих небагатьох територій, статус яких неоднозначний. Очевидно, що він де-факто незалежний. Але так само чітко це визнають лише 4 країни ООН (плюс Абхазія та Придністров'я), і це єдина із де-факто незалежного статусу, яка має незрозумілу візову політику.

Як тільки ви вийдете, у Південній Осетії починається спуск. Перше примітне, що хтось бачить, крім чудових гір, - це «спасибо россия» (дякую, Росія), написане на землі поруч із залишками потенційного грузинського готелю, чого ніколи не було. А далі - перше село і блокпост.

подорож
«Дякую, Росія» та залишки можливого грузинського готелю

Тут не було жодних ускладнень, ми врешті-решт були на домашній галявині хлопців, і вони чітко знали більшість людей у ​​формі, що озброювали блокпост. Через десять хвилин ми були звільнені і вирушали до Цхінвалі, ще 54 кілометри на південь, прямо на кордоні з Грузією - там, де закінчуються останні квартали столиці, власне Джорджія.

Перше село, як видно з пункту пропуску

Маршрут вниз зовсім не нудний. Ми зупинились біля природного джерела, там і там бризнула вода - дуже високий вміст заліза створює їдкий смак. Там теж були російські солдати, які мали перерву. Маршрут відкриває чудові швейцарські зелені гори, сніг все ще на вершинах. Я не міг не висловити свого ентузіазму, але Джорджі з чудовим почуттям гумору нагадав мені про це, коли ми спостерігали руйнування в Цхінвалі - Швейцарія, - вигукнув він із сарказмом саме в потрібний момент.

Одне з багатьох природних джерел води, вода, повна заліза

Мені не сказали, що їжа входить до «пакету», але вони були. Тож перед столицею нашою першою зупинкою була позапланова зупинка на віллі Джорджі, яка ще будувалася при дорозі. Він хотів перевірити, як роблять його робітники, і на той час ми вже стали друзями, тож це не було проблемою. У декількох метрах від нього була придорожня їдальня з кількома приватними дерев'яними кіосками в лісі, де подавали їжу. Чудова осетинська дівчина - перша жінка, яку я бачила з часів кордону - подавала традиційний пиріг та м'ясо, що було основним харчуванням протягом наступних трьох днів. Ми також значно передозували фантастичне червоне вино, хоча Джордж був трохи більш консервативним, коли їхав.

Панорама Цхінвалі. Там, де зупиняються будівлі, знаходиться непрохідний кордон з Грузією

До околиці столиці, куди ми прибули близько 6 вечора, було лише ще чверть години. Нещодавно розміщений знак, що проголошує місто «містом-героєм», є природною зупинкою для селфі успіху. Так, я доїхав до Цхінвалі!

Вхід до Цхінвалі з півночі - "місто-герой"

Місто, яке, мабуть, ніколи не уявляло б, що колись стане столицею. Сьогодні в ньому проживає 30000 людей, що становить трохи більше половини населення країни. Очевидно, що це не зовсім Нью-Йорк з точки зору трафіку та інтересу, але він має більше, ніж на око, як я швидко виявив би. Перше, що ми зробили, це прогулянки на площі центральної площі, де з одного боку відновлюється старий театр, а з іншого - досить маленька площа, що веде до нового національного музею та також нової будівлі парламенту, білого, червоно-жовтий прапор Осетії, розмахуючи вгорі.

Новий будинок парламенту, завершений у 2015 році

Джорджі проїхав мене двома головними дорогами - Сталіним і Леніном - і одразу стало зрозуміло, що в мене для катастрофи більше, ніж я домовився. Багато обстріляних радянських блоків, явно несучих знаки війни, чимало придорожніх меморіалів осетинській молоді, яка загинула протягом усього періоду нестабільності, але особливо в 1991 році, а потім 5-денної війни в серпні 2008 року, яка призвела до незалежності країни . Мені сказали, що я можу робити фотографії в будь-якій точці столиці - без обмежень. Очевидно, що це дуже далеко від Північної Кореї. На мій радість, мої екскурсоводи швидко залишили мене в готелі, і я зміг вирушити на власну маленьку розвідувальну прогулянку, хоча незабаром стемніло і досить мертво на вулицях.

Осетинські спортсмени (які змагаються з Росією) - перемога в Олімпіаді в Ріо - велике бажання

Готель був найкращим у місті; хоча я думаю, що він подвоївся як приміщення для спортивних клубів, оскільки був прикріплений до великого футбольного поля, де, здавалося, молоді хлопці практикувались у будь-який час доби і навіть у темряві. Кімната була ідеально затишною та чистою, хоча у дуже химерному повороті у ванній не було душу. Іншими словами, у ванній кімнаті просто був туалет і умивальник. Я змирився з бездушними 48 годинами і не міг дочекатися наступного дня - безумовно, буде низка сюрпризів!

2 день
Незважаючи на те, що це була своєрідна організована екскурсія, у спеціальному характері всього цього не можна сумніватися. Хоча я прагнув піти якомога раніше, мені дали час «від 9 до 10» для початку дня. Тим часом мені сказали, що за готелем на сніданок є кафе, але виявилось, що це відкрилося лише о 11. Тому я пішов на ранкову прогулянку на голодний шлунок, фотографуючи колишній залізничний вокзал, який зараз не використовується, як є відсутність зв'язку з Грузією, танк, наполовину потоплений у підлозі будівлі і залишений там, як спогад про те, що було, і про деякі звичні на вигляд мозаїки, що збереглися з комуністичних часів.

Вадим з’явився сам близько 9.45. Мабуть, цей день був вшануванням пам’яті про різанину невинних людей в автобусі ще в 1991 році, і Джорджі там буде зайнятий. Тим часом наш автомобіль, який відрізнявся від попереднього, знаходився на мийці. Тож ми б розпочали з музею.

Однак, коли ми приїхали, вони все ще чистили та підмітали, хоча я не уявляю, кого саме вони чекали, і я не зустрів касира біля входу. У кожному разі нам сказали повернутися, тому Вадим відвів мене до Вінченцо. Це був один із моїх найбільших сюрпризів тут, щойно відкрите двоповерхове, повністю сучасне кафе. На екранах телевізорів звучала музика, пропонувались різноманітні страви, хоча в цей час ранку було досить тихо. Кава та вишуканий пиріг були більш ніж вітаються, враховуючи, що у мене взагалі нічого не було.

Музей став ще одним величезним сюрпризом. Відкритий у 2015 році, це було набагато суттєвіше, ніж можна було б уявити. Було величезна кількість бронзових експонатів, багато з яких налічували більше 2000 років. Багато гончарних виробів, але також декоративного одягу, поясів, намиста, і все це акуратно розкладено у просторому світлому залі. Вхід до самого музею був досить великий, з картинами на осетинську тематику та величезною люстрою, що вела до килимових сходів. Мене вразили.

Вхід до музею, урочисто відкритий у 2015 році

Фотографії були заборонені, але я протестував, особливо враховуючи, що я був єдиним відвідувачем. Врешті-решт після численних розмов і значної плутанини щодо того, хто насправді проводив екскурсію музеєм - Вадим, молода дівчина, хлопець, інший хлопець? - з'явився директор. У нього в очах блимало око, ця людина, і, очевидно, дуже пишався скам'янілостями та орнаментованими знахідками, знайденими в маленькій, але очевидно багатій країні Південної Осетії. Він викликав мене до себе в кабінет і зі свого столу дістав чудовий важкий ніж, мабуть, 2400 років. Скарб, який надійно тримав директор.

На другому поверсі музею були експонати, пов’язані з місцевою культурою, та секція героїв для осетинських бійців у Другій світовій війні. Однак не згадувалось про останні події. Наче Грузії просто не існувало.

Після музею ми пішли до старої церкви, яка мала виразно вірменський стиль. Це не особливо вражає, але це була єдина велика церква, яку я бачив у столиці, і це мене знову дещо здивувало. Далі по дорозі знаходиться старий Цхінвалі, також відомий як єврейська частина міста. Мені показали будівлю, яка служить синагогою, нечисленні євреї, що залишились у місті, - більшість залишили. Дороги в цій частині міста не прогарювались, і переважна більшість будівель були напівзруйнованими або в кращому випадку стомленими. Очевидно, що ще потрібно зробити багато роботи, хоча в більшості місць є супутникова антена.

Наша машина була готова, тому ми розпочали нашу поїздку, яка закінчилася 6-годинною екскурсією по сусідніх районах. Найдальше, що можна досягти, - район Ленінгор, який знаходиться на відстані приблизно 85 кілометрів, але часу було занадто мало для цього - був би потрібен ще один день. Натомість ми спершу поїхали на сусідній пагорб для панорами, проходячи повз меморіал Другої світової війни (за ним не можна пропустити посольство Росії), річку, футбольний стадіон, а потім новий спортивний зал. Прямуючи на схід і піднімаючись на пагорб, Цхінвалі лежить попереду. Звідси стає зрозумілою близькість кордону - це буквально близько 100 метрів і кілька кущів між останніми кварталами міста та найближчим грузинським селом. Непроникний розділ.

Наступною нашою зупинкою була невеличка церква трохи північніше. Проїзд завів нас руїнами старої фортеці з осетинським прапором, що відмахувався. Саме в церкві тут я вперше побачив грузина під час подорожі, вигравірованого на надгробку в його характерному дивному письмі. Церква мала невелику святиню з іконами, але явно використовувалася дуже рідко. Вид з пагорба на фантастично зелені простори надихає. Я можу доречно порекомендувати всю країну на свіжому повітрі та перепочинку від стресів життя.

Стара церква в сільській місцевості

Потім ми вирушили на захід аж до шляху, до столиці найменшого регіону Заура. Дорога буквально стоїть на кордоні - в якийсь момент можна торкнутися огорожі і побачити високі камери, але я не знаю, кому вони належать. На шляху на захід, можливо, за 5 кілометрів від міста, є 7-8 обвуглених автомобілів, розміщених у напівкругу як пам’ятний знак. Одне з основних моментів для тих, хто цікавиться ознаками конфлікту.

Прямуючи на захід через більш зелені пагорби, стає очевидним, що сільська місцевість прекрасна, а маленькі села дуже сільські та почуваються занедбаними. Ми побачили стару фортецю, що піднімалася по вузьких сходах, заповнених павутиною, як у фільмі жахів. А потім ми опинились у Заурі, де можна знайти найбільшу церкву в країні. Було закрито, але Вадим викликав похилого доглядача, який живе по сусідству, і він відкрив нам. Усередині майже скрізь були риштування, і знову виявилося, що це використовувалося дуже зрідка - старовинна священна споруда, схожа на машину часу в інший час.

Заур - це, я перевірив пізніше на карті, кінець лінії - мабуть, за кілометр на південь знаходиться Грузія. Невелике містечко (місто насправді не є відповідним словом) має бюст не тільки Леніна, але і Сталіна, і приємний парк. До цього часу минуло 3, тож ми вирішили пообідати тут у ресторані, який був порожній, але здавався незвично вигадливим для такого місця, напевно, місця проведення весіль тощо. В черговий раз мені стало зрозумілим спеціальний, неформальний, невимушений характер екскурсії, коли Вадим замовив звичайний пиріг, салат та м’ясо на обід. Цього разу натомість не вино, а безалкогольні напої - усі привезені з Росії.

Надгробний камінь для загиблого солдата

Після обіду я хотів здійснити набіг на сувенірний магазин і дістати всілякі дрібнички. Але його закрили, і власник не відповів на свій телефон. На той час, коли він це зробив, ми знову були за містом, прямуючи на північний захід до маловідомого водоспаду Цихантур. Грунтовою дорогою ставало все важче проїхати, на ковзкій місцевості впали колоди, тому ми йшли останні 15 хвилин вгору, тим самим зіпсувавши моє цілком непридатне взуття. І все-таки воно того варте, як завжди є водоспади, груба сила природи, що падає в річку. Звичайно, ми були єдиними людьми, і це зробило це ще більш особливим. Це був би мій останній спогад про цілий день.

День 3

Це було домовлено з сувенірним хлопцем, я піду туди о 10 ранку свого останнього дня. І я це зробив - на вигляд чудового набору сувенірів від годинників до непереборної подушки до футболок до магнітів, як би там не було, це була феєрія на тему Південної Осетії, котра має дуже розумну ціну. Я купив непотрібні речі, які мені справді не потрібні, і я мав би проблеми з перенесенням, хоча подушка із ревучим левом та карта країни стали в нагоді на наступних рейсах.

Вивіска для місцевих продуктів харчування, включаючи форелеву пошту та телеграфне бюро в місцевих кольорах

Важкий поліетиленовий пакет у руці, я пішов, щоб мене несподівано зустрів Джорджі, який був готовий півдня зі мною. Ми прямували до Вінченцо, і Вадим ненадовго приєднався до нас. Вони наполягали на прийнятті законопроекту, який я вважав непотрібним, але дуже приємним з них. Джорджі запитав мене, чи хочу я книгу про Південну Осетію, і ми вирушили до книгарні, але їх не було в наявності. Тож, на моє неймовірне здивування, ми поїхали до нього додому, де він на хвилину вибрався і повернувся з посмішкою, передаючи книгу з апельсиновою обкладинкою та Південною Осетією російською та англійською мовами. Цим єдиним добрим жестом він отримав тисячу кредитів доброї волі.

Вадим жив у квартирі одного з тих старовинних кварталів, і ми забрали його після того, як я вийшов з мого готелю і побачив, як пансіонат Евеліни мав враження (дуже позитивне), як би виглядав будинок. Настав час їхати тією ж дорогою на північ і попрощатися з цією маленькою, але гордою землею, яка заявила про свою незалежність менше 10 років тому і бачить, що за рік приїжджає дуже мало сторонніх.

По дорозі був включений ранній обід, трохи перед пунктом пропуску - тут ви не зголоднієте, хоча час їжі, звичайно, гнучкий - і дуже швидко ми повернулися в тунель, який прямував до іншого континенту ... Я відчував, що зробив нові друзі, люди, котрі мали розповісти історію і були більш ніж раді відкрито поділитися нею. Коли і якщо ми колись побачимось ще раз, ще чекаємо ...