Показання свідків Атманакі

справи

Протокол
показання свідків

7-8 квітня 1959 р. М. Свердловськ, прокурор слідчого відділу Свердловської області молодший радник юстиції Іванов, допитаний в Генеральній прокуратурі в якості свідка, з урахуванням ст. Ст. 162-168 Кримінально-процесуального кодексу РРФСР

1. Прізвище, ім'я та по батькові: Атманакі Георгій Володимирович
  2. Рік народження 26.05.1934
  3. Місце народження Сталінський район місто Краматорськ
  4. Національність росіянин.
  5. Політична приналежність: комсомолець
  6. Освіта: Вища освіта у Дніпропетровському металургійному університеті в 1957 році
  7. Урок: а) на даний момент - майстер ЦРП (холоднокатаної труби) цеху № 3 Первоуральський завод труб.
    б) на момент подій: те саме.
  8. Я раніше не судимий.
  9. Постійне місце проживання: Свердловська область, місто Первоуральськ, Ватутіна 21, кв. 18. робота 3-56-II телефон
  10. Паспорт
  11. Відношення до обвинуваченого

Попереджений про відповідальність частини першої ст. 92 КК РРФСР за відмову давати показання та за ст. 95 Кримінальний кодекс РРФСР за свідоме давання неправдивих показань.

Г. Атманакі (підпис)

Свідок показав: 2 лютого, отримавши відпустку на заводі, я приїхав до Свердловська, щоб підготуватися до участі в поході вищої категорії складності на Північному Уралі у складі регіональної команди. На 6-й день, завершивши всі підготовчі роботи, група з восьми людей поїхала поїздом Свердловськ - Североуральськ. Наступного дня вони прибули до Сєрова, де оглянули місто, здійснили пересадку на поїзд, що прямував до Івделя, і прибули до Івделя о 12 годині ранку. Місто пробуло півтора дня через те, що наступного дня до села Віжай - вихідної точки нашого походу - не було машини. Весь вільний час витрачався на підготовку комплектуючого обладнання.

У Віжай прибув близько обіду, в лісництві дізнався подробиці нашого майбутнього маршруту і домовився на автостоянці, що проїжджаючий автомобіль проведемо нас до села І.І. й Північ, найпростіша відправна точка на маршруті. Однак увечері машини не було, і нам довелося ночувати в школі і стартувати наступного дня. На раді нарешті були розроблені маршрут і розклад руху, після чого наш підхід виглядав так:
Село Віжай - гирло річки Північна Тошемка - 83 район - далі на захід - північний захід по річці Тошемка до гирла річки Лохан, звідти піднімаючись на гору Чистоп від базового табору на річці Тошемка, потім у Тощемці з подальшим переходом до верхів’їв річки. Дивіться сходження на вершини Ойко-Чакур та пік Молебний. З басейну річки повинен був пройти Віжай

Аркуш 210

в долину річки Вайольс і спуститися або вниз за течією до лівої притоки річки Вайоль Чурола. Вздовж Чуроли був підйом на перевал до річки Кутим, а звідти по стежці Кутим до села Сольва, яке було першим поселенням на нашому маршруті. З Сольви був підйом на Денежкінський камінь, по поверненню з нього планувалося за два дні подорожі дістатися до Покровська-Уральська, звідки можна було доїхати до Свердловська поїздом. Довжина маршруту з радіальними виходами становила близько 300-350 км.

Слід зазначити, що за невеликим винятком, похід передував цій схемі. Увечері у Віжаї з бесід з місцевими жителями ми дізналися, що перед нами пішли дві групи (група Дятлова та група з Ростова), а днями повернулася група педагогічного інституту Свердловська, і в ній було кілька люди, які отримали обмороження рук і ніг.

Група, яка вирушила на маршрут, складалася з:

1. Атманакі Георгій - місто Первоуральськ,
  2. Борисов Борис - Гірничий інститут,
  3. Горячко Олег - Гірничий інститут,
  4. Гранін Віктор - місто Гірі,
  5. Карелін Владислав - НДІ,
  6. Сердитих Євгеній - педагогічний інститут,
  7. Скутін Володимир - педагогічний інститут,
  8. Шавкунов Володимир - педагогічний інститут.

9 лютого вранці ми поїхали до села 83-го району, звідки воно продовжувалось вздовж річки Тошемка. Через два дні слід наблизився до гирла річки Лохан, де ми розбили базовий табір і

Аркуш 211

Бахтяров сказав, що зі свого зимового відступу в напрямку Ойко-Чакура веде стежка, яку можна пройти за два дні з хорошим темпом. О 17:00 ми повернулись до табору, було вирішено наступного дня поїхати до Бахтіярова, а звідти на вершину Ойко-Чакур та Молебний.

Наступного дня (13 лютого) нам довелося дістатися до Бахтіярова кількох годин, і ми провели ніч у його юрті. З розмов ми дізналися, що цієї зими через його табір групи пройшли від педінституту (Свердловськ) на північ до Тошемки, групи від Ростова вздовж річки Віжай, і було кілька неясних розмов про групу, яка довгий час бродила і повернувся туди, звідки прийшов. Бахтіаров відмовився вести нас на вершину, сказавши, що це довга подорож по глибокому снігу тощо, але пообіцяв показати нам початок стежки. Прийняли нас відносно гостинно. Наступного дня син Бахтіярова вивів нас на стежку і повернувся назад. Насправді стежки не було, на деревах були таблички, що позначають стежку, і незайманий сніг глибиною до 2 метрів. Слідів людини не було. Два з половиною дні ми безперервно повзали по незайманому снігу, після чого підійшли до підніжжя хребта, що включав пічні вершини. Наступного дня (16 лютого) група з п’яти людей (троє після важкої подорожі залишились у таборі, щоб відпочити) пішли піднятися. Пройшовши невелику шпору

підійшов до Ойко-Чакура. Після двогодинного підйому ми перейшли вершину і побачили річки Віжай та Тошемка (Азія), які виглядають чудовими, а басейн річок Мойва та Віольс огороджений туманом. На сідлі перед вершиною ми побачили сліди санців Мансі, що прямували до перевалу між річкою Віжай та струмком Молебний. Сам перевал був у тумані. Ми спустились і благополучно повернулись до табору.

17 лютого я та Володимир Шавкунов встали о 6 ранку, щоб приготувати сніданок для групи. Розпаливши багаття та підготувавши все необхідне, ми чекали, поки їжа приготується. Небо було сірим, хмар не було, але був невеликий серпанок, який зазвичай розсіюється зі сходом сонця. Сидячи на північ і випадково повернувши голову на схід, я побачив на висоті 30 ° в небі молочно-білу розмитість у діаметрі близько 5-6 місяців та ряд концентричних кіл. Це нагадувало ореол навколо Місяця в ясну морозну погоду. Я зробив коментар своєму партнерові, саме так вони намалювали місяць. Він подумав і сказав, що в першому немає місяця, а крім того, він повинен бути з іншого боку. З того моменту, як ми помітили це явище, воно тривало 1-2 хвилини, і скільки воно там було

Аркуш 212

Аркуш 213

Ми знайшли місце для табору групи, мабуть, вони були сильно виснажені, бо нам знадобився день на дві чи навіть три їх одноденні поїздки. Ми дійшли до Сольви без пригод, там зустріли групу туристів з Казані, що їхали до Конжаковського каменю. Від місцевих жителів ми дізналися, що через село пройшло безліч різних груп, стільки, що вони навіть не пам’ятають, хто звідки був.

Піднявшись на Денежкінський камінь, ми дійшли до Покровська-Уральська, звідти поїздом до Сєрова, де нам довелося здійснити пересадку на Свердловський поїзд. Поки ми чекали, ми зайшли до їдальні, де до мене прийшов товариш, і, представившись членом Північної геологічної партії, він сказав, що на півночі енергійно розшукується група туристів з міста Свердловськ проходив, аж до використання авіації. Він запитав, хто ми і чи шукають нас. Я сказав, що ми ще не досягли нашого терміну, і запитав, звідки ця група. Він не міг сказати нічого певного, тому ми побігли на вокзал і одночасно замовили розмову зі Свердловськом та Івделем, де нам повідомили штаб розшукової групи. Орлова зі Свердловська повідомила, що група "Дятлов" відсутня, що термін встановлений до 12 лютого (це було 25) і що поки що нічого

Аркуш 214

Аркуш 215

Аркуш 216

Аркуш 217

Більшість сухих гілок висотою до 5 м були зламані. Крім того, сторона кедра, що виходить на схил, на якому стояв намет, була очищена від гілок на висоті 4-5 м. Ці сирі гілки не використовувались і частково падали на землю, частково підвішувались на нижніх гілках кедра. Здавалося, люди зробили щось на зразок вікна, тож вони могли дивитись з верхньої сторони кедра, звідки вони прийшли і де був їх намет .

Обсяг роботи, проведеної навколо кедра, а також наявність багатьох речей, які, очевидно, не могли належати двом знайденим товаришам, свідчить про те, що вогонь зібрав найбільше, якщо не всю групу, а після загоряння залишив частину люди там, частина вирішила повернутися назад, розкопати намет і принести теплий одяг та інвентар, а решта товаришів зайнялися тим, що зробило щось на зразок ями, де зібрані гілки ялиці використовували, щоб не чекати погоди і чекати світанку . Незрозуміло, чому Кривоніщенко та Дорошенко були роздягнуті, адже в зимових походах, ще більше в умовах холоду протягом ночі, не прийнято роздягатися до такої міри. Можливо, нещастя сталося або коли вони переодягалися (ввечері чи вранці),

або їх роздягли пізніше, оскільки версія про те, що вони можуть втратити одяг під час бігу чи ходьби, не дуже вірогідна.

Слід зазначити, що всі товариші, знайдені в перший день, лежали строго на одній лінії, проведеній від кедра до намету. Того ж дня Мансі та прибулі групи туристів методом вільного пошуку обстежили ділянки біля кедру і навіть у лісі за яром, русло четвертої притоки Лозва на відстані 0,5 км і все найбільш ймовірні місця загибелі вздовж потоку. Були оглянуті підходи до перевалу між висотою 880 та хребтом. Більше ознак групи не виявлено. Екскурсоводи Моісєєв та Мостовий об'їхали всю собаку з собаками, але цей пошук також не увінчався успіхом. О 17:00 ми вийшли на перевал, де було складене обладнання, ми дізналися, що табір планували розміщувати не в долині Лозва, а у верхній частині Ауспії, на користь цього варіанту наводилася ціла низка аргументів, найпереконливішою з яких була спроба не вносити на Лозву зайвих слідів, що заважають розшуку собак.

Час показав, що це рішення значно збільшило час, необхідний для підходів і відступу з місця пошуку, вимагали набагато більших зусиль і особливо ускладнених робіт у період відлиги, коли схили перевалу покривалися крижаною корою.

Аркуш 218

Людей і вантаж опустили в долину після настання темряви, спільними зусиллями розбили два намети, але в майбутньому менший розклали, бо іншого було цілком достатньо для розміщення загону в 30-40 чоловік. У той же час група капітана Чернишова, який був висаджений двома днями раніше на річці Пурма, прибула до базового табору.

На той час загальний курс рятувальних робіт був таким:
Рятувальний штаб в Івделі розпочав свою роботу близько 20 лютого, тоді ж група Слобцових висадилася на маршруті групи, пройшла II північ і дійшла до Лозви, не знайшовши слідів, слідом за третьою притокою до річки Лозва та на схилі висоти 1079 знайшли намет групи Дятлов, вони також знайшли сліди групи, що вела до перевалу в долині Ауспії. 26 лютого о 12 годині група оперативних офіцерів капітана Чернишова була відправлена ​​в Пурму, тоді як група альпіністів висадилася на вершині Отортена, місія якої полягала в прочісуванні схилів Отортена та огляді долини на півдні - західний відрог саміту.

27 лютого вранці було відправлено

група туристів та екскурсоводів із пошуковими собаками, які негайно долучились до роботи. Увечері того ж дня три групи, за винятком групи альпіністів, яку відправили через день, зібралися у верхів'ї Ауспії, де побудували базовий табір та централізували свої зусилля.

28 лютого весь персонал, за винятком чергових та кількох людей, що залишились для заготівлі дров та додаткового обладнання для табору, пішов через перевал на пошуки. Частина людей разом із прокурором Івделя пішли до намету розбирати речі та складати протокол. Це зайняло цілий день. Друга менша частина групи обстежила яр перед кедром, місце навколо кедру та місця, де напередодні були знайдені загиблі товариші. Екскурсоводи працювали з собаками. Нових результатів у пошуку не знайдено. Група з п’яти людей вивезла три тіла до перевалу для транспортування до Івделя. Приналежності загиблої групи вивозили на перевал і готували до відвантаження. Увечері під час спілкування з Івделем було замовлено лавинні зонди, необхідні товари та матеріали. Наступного дня, в дуже погану погоду (холод, вітер та відсутність видимості), група вирушила до перевалу, прибув вертоліт, а речі та

Аркуш 219

обладнання померлого було відправлено. Деяких легко одягнених товаришів, які могли отримати обмороження, відправляли за домашніми справами, решта з щупами та лижними палицями підходили до намету і відкритим фронтом оглядали місце від намету вниз. Пошук не вдався. Враховуючи погану погоду та складний шлях назад до табору, о 15:00 група закінчила роботу і повернулася назад.

Увечері на раді було прийнято рішення організувати систематичне підмітання ділянки від намету до ширини 250-300 м залежно від обставин. З того дня, після того, як вони були належним чином оснащені зондами та іншими інструментами, група почала рухатися вниз і зондувати, а в сумнівних місцях орати сніг. Тоді ж група з п’яти чоловік розпочала обшук у районі кедрового дерева. Площа 50 м позаду кедра була зондована, яр, що вів там, не досліджувався через те, що наявні зонди не дозволяли нам перевірити всю глибину снігу, досягаючи місцями 4-5 м. Територія, що прилягає безпосередньо до вогню, була перекопана; навколо багаття виявлено шар добре витоптаного талого снігу, що вказує на це

навколо багаття було зібрано багато людей. Група саперів, які прибули напередодні, провела обстеження району, але експеримент не увінчався успіхом. Переконавшись у неможливості використовувати міношукачі в цих умовах, саперів транспортували для роботи з зондами. Закінчивши пошуки біля кедра, вони почали впорядковано рухатися вгору, оглядаючи спочатку заплановану територію. Протягом трьох днів п’ятеро людей на чолі з капітаном Власовим вільно обшукували район четвертої притоки Лозви протяжністю 6 км, виходили на Лозву і перетинали долину річки. Слідів не виявлено, глибина снігу в цьому регіоні не менше 1,5-2 м, так що відхід групи в цьому напрямку неможливий, в наступні дні проводились обшуки ділянок по схилу висоти 1079 і далі до на північ, а також завершив кільцевий рух по схилу висоти 880 з подальшим спуском до притоки Лозва; слідів немає, пройти далі без лиж практично неможливо.

Тим часом основна група виявила тіло Слободіна приблизно за 1000 метрів від намету, у лижному костюмі, капелюсі, теплих шкарпетках та одному валянку. Тіло розміщували головою до намету, ніби він повзав або йшов схилом.

Аркуш 220

На руках у нього потертості та порізи шкіри, отримані під час падіння або ламання гілок. Наступного дня тіло вивезли на перевал і відправили в Івдель першим рейсом. Протягом усієї пошукової операції проводилась систематична заміна учасників новими людьми, переважно з підрозділів армії.

Наступні два дні (7-8 березня) були присвячені завершенню робіт в районі струмка, одночасно група з п'яти людей, обладнаних лавиновими зондами, обшукала 50 м яру за кедром, оглядаючи ділянку довжиною 300 м. Результати не дали, за винятком того, що на 100 м нижче намету було виявлено електричний ліхтарик увімкненим та вимкненим від акумулятора, що належить комусь із мертвих.

8 березня керівник пошукової групи Масленников прилетів до Івделя, щоб обговорити подальшу пошукову діяльність.

9 березня мене відкликали з табору, бо мені довелося повернутися працювати на завод. В один з останніх днів нашої групової подорожі для пошуку верхів’я Ауспії, за 400 м від базового табору пошуку, було знайдено сховище групи Дятлова, зроблене перед виходом на перевал і висотою 1079.

Окрім їжі, була запасна пара лиж, теплі черевики, мандолина та кілька дрібниць. Інших ознак перебування людей в районі не було. Я дуже погано інформований про хід подальшої пошукової операції.

Протокол написаний мною особисто
Г. Атманакі (підпис)
Допитувач Л. Іванов (підпис)